Sunday, June 8, 2008

Khususiat Rasulullah S.A.W


Kepada Allah daku berserah diri dan berharap..sesungguhnya ilmu, iman dan amal adalah kesemuanya milikNya...

Alhamdulillah tergerak bagi hati ini ingin menulis kembali...ku buka dan ku kembangkan cabang dakwah di dalam blogku ini yang rasanya amat lama daku tinggalkan sejurus kepulanganku dari ardul kinanah...

Khususiat Rasulullah S.A.W....

Daku ingin membawa hati, diriku, jiwa serta imanku untuk kembali menghayati dan mengamati akan kemuliaan serta keagungan junjungan besar Nabi Muhammad Rasullullah S.A.W yang kurasakan amat kerdil dan kecilnya pengetahuan remaja-remaja kita pada hari ini termasuklah remaja-remaja dari aliran agama itu sendiri..

Khususiat ( keistimewaan ) ..

Rasulullah S.A.W manusia tetapi....

Tajuk yang pertama akan daku kupaskan..hasil olahan dan nukilan dari Tuan Guruku Syeikh Fuad Kamaluddin yang merupakan seorang ulama muda yang boleh di ambil contoh kisah perjalanan beliau di dalam menuntut ilmu..

Firman Allah S.W.T yang bermaksud :

" Katakanlah (wahai Muhammad) "Sesunggunya aku adalah manusia seperti kalian".

Sekali pun para Nabi pada hakikat asalnya merupakan manusia seperti anak adam yang lain, namun mereka banyak berbeza dari manusia yang lain seperti sifat-sifat dan ciri-ciri mereka.Sekiranya mereka tidak mempunyai ciri-ciri tersebut apakah keistimewaan dan sebab-sebab terpilihnya mereka sebagai Nabi dari manusia yang lain.

Para Nabi merupakan barisan pemimpin umat manusia, Mereka adalah insan suci pilihan Allah dari kalangan hamba-hambaNya yang dimuliakan martabat mereka dengan himah, kekuatan akal fikiran, martabat Nubuwah ( kenabian ), ketepatan pendapat serta pandangan.

Allah S.W.T memilih mereka menjadi perantara di antara Allah dan hamba-hambanya untuk menyampaikan perintah Allah, memperingatkan manusia akan kemurkaan Allah dan balasanNya.Mereka memberi petunjuk ke arah kebahagiaan manusia di dunia dan akhirat.Terpapar jelas hikmah Allah S.W.T memilih mereka di kalangan manusia supaya mudah bagi manusia mengambil manfaat dari mereka dan mengikuti cara dan akhlak mereka.Mereka adalah dari jenis manusia tetapi mempunyai keistimewaan tersendiri yang tidak dapat dipunyai oleh sesiapa pun juga dari manusia yang lain...

Wallahu aa'lam

No comments: