Thursday, April 12, 2007

Wasiat Sultanul Aulia

Wasiat Sultanul Aulia

Syeikh Abdul Qadeer Al Jailani

Wahai Manusia

Taatlah kepada Allah sebagaimana orang-orang yang terdahulu taat kepada Allah supaya Allah senantiasa bersamamu sebagaimana mereka yang terdahulu mendampingi dengan Allah, sembahlah Dia dan sabarlah denganNya dan redhalah dengan apa yang dilakukanNya kepadamu

"Orang-orang yang baik tidak ditakluki oleh dunia dan dunia itu mereka takluki dengan taqwa kepada Allah".Mereka bersungguh-sungguh menuntut hari akhirat.Mereka takluki nafsu angkara murka, mereka taat kepada Allah yang Maha Besar.Mula-mula sekali mereka berpidato kepada nafsu mereka kemudian itu barulah kepada orang lain.

Wahai hamba-hamba Allah!!! Mula-mula kawallah nafsumu, kemudian barulah mengawal orang lain.Sucikanlah nafsumu dan janganlah kira orang lain kerana anda terpaksa membersihkan banyak perkara.Ketahuilah dirimu sendiri sedang tenggelam.Bagaimana hendak menunjuk jalan kepada orang lain?

Hanya orang yang pakar berenang yang boleh menyelamatkan orang yang sedang tenggelam dan hanya orang tidak buta yang boleh menunjuk jalan.Hanya orang yang mempunyai maa'rifatullah yang membimbing orang lain kepada Allah.Bagaimana orang yang tidak ada ma'rifah membawa orang lain kepada Allah S.W.T.

Selagi ada cinta kepada Allah S.W.T dan bertindak kerana Allah, bukan kerana yang lain dan selagi kita takut kepada Allah dan bukan kepada yang lain maka kamu tidak akan ada kuasa untuk mengkritik perbuatan Nya.Hal ini dapat dicapai dengan menyucikan dan bukan bergaul dengan orang ramai.Apabila tauhid berada di muka pintu tetapi syirik berada di dalam rumah, maka ini adalah munafik.Kasihan! kamu soleh dengan perkataan tetapi berdosa dengan perbuatan.Lidah anda bersyukur tetapi kelakuanmu tidak menunjuk kepada terima kasih.

Allah S.W.T ada berfirman :

"Wahai anak-anak Adam, yang baik datang dariKu kepada kamu tetapi dosa datang darimu."


Kasihan!! dirimu mengatakan hamba Allah tetapi sebenarnya dirimu menghambakan diri kepada yang lain dari Allah.Jika sebenarnya anda menghambakan diri kepada Dia, tentulah dirimi cinta kepada Dia.Mukmin sebenarnya tidak memenuhi nafsunya atau syaitan atau dosa dan maksiat.Dia langsung tidak tahu syaitan itu.

Taat adalah patinya.Dia tidak peduli sedikitpun dunia ini sebaliknya si mukmin mencari perkara akhirat.Dan apabila perkara itu didapatinya dia pun tidak peduli lagi hal itu dan bersatu dengan Allah Yang Maha Besar setiap ketika.Dia menyembah Allah kerana Allah, tidak kerana yang lain.

*Begitulah amanat yang di tinggalkan oleh Syeikh Abdul Qadeer Al Jailani yang disampaikan dari generasi ke generasi.Ana tuliskan semula pesanan ini yang ana terima dari Tuan Guru Fauzi Bin Mastur yang menurunkan ijazah kepada ana.Moga dengan pesanan dan amanat ini menjadi panduan dan bimbingan di sepanjang aktiviti harian kita.amin...

Salam ibadah ikhlas dari ana buat semua..moga ibadah kita diterima ALLAH..amin...


No comments: