Monday, April 9, 2007

Cinta Menurut Pandangan Islam (1)

Cinta Menurut Pandangan Islam


“..Ya Allah Engkau Tuhanku.. Tiada tuhan melainkan Engkau.. Engkau cinta agungku.. Nabi Muhammad pesuruhMu..”

Bait-bait nasyid kumpulan Quturunnada di atas sering mengingatkan kita kepada hakikat cinta yang sebenar. Bagi saya sendiri, makna serta irama yang dibawa oleh Qutrunnada ini benar-benar menyentuh jiwa apatah lagi di tengah-tengah kerancakan irama nasyid ala-KRU yang mewarnai dunia nasyid pada masa sekarang.


Apakah cinta sebenarnya?

Cinta sebenarnya menepati
satu angka perangkaan fitrah manusia. Tanpa nilai cinta yang berdefinisi sebagai cetusan rasa dari orbit naluri ke arah mengenali satu objek dengan penghayatan hakikat dan kewujudannya akan membantutkan tumbesaran manusia. (diambil dari sebuah artikel)

Kesenian cinta yang berasaskan tuntutan fitrah tanpa dikhianati oleh hawa syahwat merupakan lambang kedamaian, keamanan dan ketenangan. Namun cinta seringkali diperalatkan untuk melangsai keghairahan nafsu dan kejahatan iblis laknatullah. Demi kemakmuran manusia sejagat, kita mesti menangani fenomena cinta dengan
nilai fikrah yang suci dan iman yang komited kepada Allah.

Permasalahan cinta antara yang dihadapi secara serius oleh umat Islam hari ini. Pertembungan antara cinta hakiki dan cinta palsu menyebabkan umat Islam menghadapi dilema perasaan yang kronik. Krisis cinta palsu telah memapah umat Islam ke medan pertembungan yang memusnahkan etika spritual-membunuh solidariti
dan menodai sosial.

Sebagai insan mukmin sewajarnya peka terhadap kehadiran cinta di dalam jiwa. Cinta yang berpaksikan nafsu dan syahwat semata-mata hanyalah cinta palsu yang penuh jijik dan dihina.

Menyedari hakikat ini, ana akan cuba untuk menggagahkan diri bercerita soal cinta secara ringkas menurut pandangan Islam. Apatah lagi dalam suasana masyarakat remaja khususnya tertipu dan terbawa-bawa dengan taikh 14 Februari yang kononnya ialah hari Kekasih. Maka sibuklah bagi pasangan yang bercinta berbicara soal cinta yang lebih menjuruskepada cinta karut-marut yang bertemakan mainan perasaan yang sama sekali terseleweng dan lari dari kehendak Islam.

Semoga Allah memberikan ganjaran terhadap usaha
yang kecil ini dalam membersihkan jiwa kita dari sebarang permainan perasaan yang hanya akan menyesatkan fikiran.

No comments: