Sunday, April 29, 2007

Ilmu Mengangkat Martabat Manusia

Daripada Abu Hurairah R.A berkata : Telah di tanya Rasulullah S.A.W akan siapakah orang yang paling mulia di sisi Allah S.W.T? lalu Nabi S.A.W menjawab :

"Orang yang paling mulia di sisi Allah ialah orang yang paling bertaqwa."

Seterusnya mereka berkata lagi : Bukan ini yang ingin kami tanyakan.Lalu Nabi menjawab pula:
"Kalau begitu mungkin kamu maksudkan itu Nabi Yusuf A.S, kerana baginda adalah seorang Nabi, anak seorang nabi, anak kekasih Allah ( bermaksud Yusuf Bin Yaaqub Bin Ishak Bin Ibrahim A.S)".

Mereka berkata lagi : Bukan ini yang kami tanyakan. Terus Nabi menjawab lagi :

"Apakah kamu bertanya tentang tokoh-tokoh daripada bangsa-bangsa Arab !!".

Mereka menjawab : Ya !! lalu baginda bersabda :

" Orang-orang yang baik pada zaman jahiliyah dulu , itulah juga orang-orang yang baik di zaman Islam ini , apabila mereka alim dengan hal-hal agama. "

(riwayat Bukhari dan Muslim)

Huraian

Sesungguhnya ilmu itu sahabat-sahabat telah mengangkat martabat siapa yang memilkinya.Barang siapa yang mempunyai ilmu pasti tinggi martabatnya walaupun ia masih muda atau hanya dari keturunan orang fakir miskin.Sebaliknya orang yang tidak berilmu itu martabatnya rendah walaupun ia berasal daripada keturunan orang yang berada dan dari keluarga yang hebat dan senang serta kaya.

Oleh itu sahabat-sahabat alangkah indahnya jika kita menuntut ilmu lalu terus diamalkn lalu di sampaikan kepada orang yang terdekat dengan kita agar ia terus berjalan dan berkembang bagi melahirkan generasi yang benar-benar menyintai agamanya dan sanggup berjuang untuk agamanya.Moga Allah kurniakan keatas kita kekuatan untuk menjadi seorang penuntut ilmu yang benar-benar mengamalkan segala ilmu yang kita pelajari. Aminnn..

No comments: