Wednesday, April 25, 2007

Apabila Rindu Bertandang Lagi


Pejam celik tarik nafas makan minum sepanjang hari, rupanya tanpa ku sedari sudah setahun empat bulan aku berada di bumi Mesir,tetapi kurasakan sudah seperti 10 tahun berada di bumi kinanah ini. Entah mengapa terdetik rasa rindu teramat dengan tanah air.Khususnya bumi Kelantan.

Sudah 3 tahun lebih daku meninggalkan bumi itu.Bumi yang penuh berkah dan mengandungi pelbagai khazanah yang tidak ternilai.Kenangan pahit dan manis suka dan duka yang sukar di perolehi dan di miliki apatah lagi dijual beli.Memori bersama dengan sahabat-sahabat seperjuangan yang bersama-sama mengharungi pahit getir menuntut ilmu Allah yang Maha Tinggi.Entah mengapa rindu itu bertandang lagi.

Maahad Tahfiz Darul Quran Wal Qiraat Pasir Mas (MTDQ), sebuah insitusi pengajian yang tidak perlu di perkenalkan lagi kepada para penuntut yang pernah belajar dan menetap di bumi Kelantan.Maahad yang di asaskan oleh al Fadil al Ustaz Subki Bin Abdul Rahman yang merupakan pelajar lepasan Universiti Al Azhar.Maahad ini di dirikan selepas kepulangan beliau dari bumi Azhar dan menabur bakti ilmu untuk anak tempatan di kampung halaman beliau sendiri.Dengan jerit payah dan bantuan sokongan dari saudara terdekat maka Maahad ini berjaya di dirikan dengan izin Allah S.W.T.

Maahad yang menerima kemasukan pelajar yang ramai daripada seluruh tanah air Malaysia dan tidak ketinggalan dari luar Malaysia antaranya daripada Singapura yang mencatatkan bilangan kemasukan kedua teramai selepas pelajar-pelajar dari Malaysia setiap tahun diikuti pelajar daripada Brunei Darussalam. Maahad yang mengunakan sukatan pelajaran daripada Yayasan Islam Kelantan (YIK ) dan mengikuti sukatan pelajaran yang telah di tetapkan oleh Kementerian Pendidikan Malaysia lebih mengutamakan kepada bidang hafalan yang di wajibkan kepada para pelajar.

Jadual yang ketat dan padat tidak menghalang para pelajar untuk mencapai prestasi yang cemerlang di dalam akademik dan kokurikulumnya.Walaupun mereka menghadapi sistem belajar yang tinggi dan terlalu padat dengan seawal jam 5.30 pagi sudah di kejutkan bagi memulakan aktiviti harian pertama mereka.

Pada jam 5.30 pagi mereka akan di kejutkan untuk bersiap-siap menunaikan solat subuh berjemaah dengan memastikan kesemua pelajar berada di masjid untuk menunaikan solat bersama dengan tiada tertinggal walau seorang.Manakala pada jam 8 pagi mereka akan memulakan sesi memperdengarkan bacaan Al Quran ( Tasmie') yang di kelolakan dan di kawal oleh tenaga pengajar yang bertauliah dan berkelayakan dari Universiti Timur Tengah.Pengajian mereka di teruskan pada jam 10 pagi bagi kelas akdemik sehingga jam 12 .15 tghr dan seterusnya rehat.

Sesi mengulang hafalan yang lepas di jalankan selepas mereka menunaikan solat zohor dan akan berterusan ke waktu asar, dan mereka akan meneruskan pengajian selepas solat maghrib dan akan berkahir pada jam 10.30 malam dengan di akhiri kelas tambahan yang telah di susun atur oleh pihak pentadbiran maahad.

Maahad ini yang turut sama menawarkan sistem pengajian diploma dan pengajian pondok di tawarkan kepada setiap pelajar yang berjaya menamatkan hafalan 30 juzuk dan berjaya lulus di dalam peperiksaan STAM .

Institut Pengajian Tinggi Islam Dan Tahfiz Al Quran ( IFTITAH ), berada di dalam satu pengurusan pentadbiran MTDQ ditubuhkan pada tahun 2003 dengan menawarkan kursus di peringkat diploma selama dua tahun dan akan meneruskan pengajian di Institut Pengajian Tinggi Islam dan Bahasa Arab (Madiwa) Bagan Serai Perak dan seterusnya melanjutkan pengajian ke Universiti Al Azhar.

Alhamdulillah hampir kesemua pelajar peringkat diploma berjaya menamatkan pengajian di IFTITAH dan berjaya menjejakkan kaki di bumi anbiya ini, dan rata-rata dari mereka ini sudah berada di tanah Mesir dan ada jua yang meneruskan perjuangan di bumi Yaman dan Syiria.Bersyukur jua salah seorang dari penuntut IFTITAH ini berjaya menamatkan pengajian di Al Azhar dan menerima ijazah sewaktu majlis konvokesyen berlangsung baru-baru ini.

Dengan kesempatan ini daku ingin mengucapkan ribuan terima kasih yang
tidak terhingga di atas segala jasa bakti dan susah payah para pengajar di bumi Kelantan khususnya Tuan Guru Abdul Rahim ( Baba Rahim ), Ust Subki Abdul Rahman ( Pengetua MTDQ ) Ust Nukman Che Amin ( Pengetua IFTITAH ) dan seluruh tenaga pengajar di MTDQ yang tidak pernah jemu mebimbing kami dengan penuh hikmah dan beretika.Tidak di lupakan jua buat adik-adik MTDQ yang amat dirindui, kenangan bersama-sama kalian tidak akan daku lupakan.

Dan teramatlah penting sahabat-sahabat IFTITAH keseluruhannya bagi sesi 2001-2004 serta rakan seperjuangan lain yang senantiasa berada di hati.Kenangan bersama kalian akan tetap bersemadi di dalam ingatan dan tidak akan daku lupakan.Moga rahmat Allah beriringan dengan kita.Amin..

Khusus buat sahabat-sahabat IFTITAH :
Tn Hj Usman Bin Fauzi - berjaya menamatkan pengajian di Al Azhar
Ust Muhaizad Bin Muhammad - Yaman
Ust Faizal - Master UM
Ust Nik Ramzi - Syiria

Ust Mustafa Bin Hj Badi- Al Azhar ( Damanhur)
Ust Zamri - Al Azhar ( Damanhur )
Ust Zulkifli -Al Azhar ( Damanhur )
Ust Sanusi - Al Azhar ( Damanhur )
Ust Ahmad Syakir - IIAIN ,(Indonesia)
Ust Saiful - Al Azhar ( Damanhur )

Ust Haris - Al Azhar ( Tanta )

Ust Hilmi -Al Azhar ( Damanhur )

Ust Atan Thowi - Al Azhar

Ust Azlie - Bekerja ( Malaysia )

Ust Azizie - Madiwa ( Malaysia )

Ust Jefry - Bekerja ( MTDQ, Malaysia)
Ust Amar - Pondok Pasir Tumbuh ( Malaysia )
Ust Mohd Shahril Surib - Al Azhar ( Tanta )
Ustazah Zainab Abdul Razak -Al Azhar ( Alexendaria)

Ustazah Siti Rohaya - Al Azhar ( Alexendaria)

Ustazah Toyibah Azizan - Yaman

Mudah-mudahan Allah S.W.T merahmati kita semua dan menemukan kita kembali di suatu masa yang akan ditetapkan bagi memastikan ilmu yang di pelajari dapat diamalkan dan disampaikan kepada seluruh anggota masyarakat yang ketagih akan ilmu.

Salam ingatan tulus ikhlas dari diri ini..moga bersua kembali..

*ZAIRIL*

No comments: