Saturday, March 10, 2007

-Pengajaran siri 1-

Alhamdulilah syukur kehadrat Allah...cabang dakwah ini diteruskan kembali bagi memastikan ajaran yang terkandung di dalam Al Quran dan Assunah ini diteruskan akan kesinambungannya yang telah dipelopori oleh ulama-ulama terdahulu..

Ana teruskan usaha ini dengan cubaan untuk melengkapkan blog ini dengan cabang ilmu-ilmu Allah disamping diselangi dengan luahan isi hati..maka dengan itu untuk ruangan Pengajaran ini ana akan mengetengahkan hadis-hadis untuk menjadi panduan dan rujukan bagi mencuci hati dan iman kita dengan menghayati segala apa jua bentuk hadis yang akan disampaikan nanti..sama ada hadis yang sohih maupun hadis-hadis yang lain...tidak dilupakan jua akan dimasukan hadis Qudsi..insyaAllah..

Sebarang kesalahan dan teguran adalah amat diharapkan.....

-Pengajaran siri 1-

" Wahai sekalian manusia, Aku berasa hairan melihat orang meyakini kematian tetapi ia masih bergembira. Aku hairan orang yang mempercayai hari hisab, tetapi ia masih terus mengumpul harta. Aku jua hairan melihat orang yang meyakini akan masuk ke kubur, tetapi ia masih tertawa. Aku hairan melihat orang-orang yang meyakini akhirat , tetapi ia masih terus bersenang lenang."

" Aku hairan melihat orang yang meyakini hidup dunia dan segala bencananya, tetapi ia masih terus tenteram bersamanya, Aku hairan melihat orang alim dengan lidah, tetapi jahil dengan hati, Aku hairan melihat orang yang menyucikan dengan air, sedangkan hatinya tidak bersih."

" Aku hairan melihat orang yang sibuk dengan aib dan mencela orang lain, tetapi ia melupakan aib dan cela dirinya sendiri atau melihat orang yang tahu bahawa Allah S.W.T. itu senantiasa memperhatikan tingkah lakunya, tetapi ia masih terus berbuat maksiat. Begitu juga dengan orang yang tahu bahawa maut itu dilalui seorang diri , kubur itu akan diduduki seorang diri , dihisab seorang diri , tetapi ia masih berjinak-berjinak dengan manusia, tiada Tuhan selain Aku sebenarnya dan sesungguhnya Muhammad itu adalah hamba dan RasulKu."


Terjemahan Hadis Qudsi

Ku insafi diri lagi......

Begitulah sahabat-sahabat yang dikasihi Allah sekalian..kerdil lagi hina diri ini jika ingin dibandingkan dengan Allah..hina sungguh kita...Allah senantiasa memperhatikan..Tuhan yang tidak tido, tidak makan dan Tuhan yang tidak memiliki sifat-sifat hamba...Ya Allah tersentuh sungguh diri ini...

Indah sungguh pada malam ini...sewaktu seluruh penghuni rumah Tanjung Puteri nyenyak di buai mimpi...daku cuba mengkoreksi diri..mencari-cari akan keistemewaan dari dalam diri...mencari apa jua kaedah bagi mendekatkan diri kepada Allah yang ku CINTAI...menyelami dan memuhasabah kesilapan diri...moga dengan cara ini cinta Allah yang dahulu ku rasai dan nikmati dipertemukan kembali...amin...

No comments: