Thursday, February 8, 2007

-Renungan bagi hati siri 2-

Hati yang bersih dari batil dan jahat

Ketahuilah,wahai saudara-saudaraku sekalian,moga Allah mebimbing kita,bahawasanya sebaik-sebaik hati yang dikasihi oleh Allah Taala ialah hati yang suci dan murni dari segala macam kebatilan dan keraguan,bersih dari segala aneka rupa kejahatan,hati yang sentiasa tunduk kepada yang hak dan petunjuk yang diliputi oleh kebaikan dan kebajikan.

Dalam sebuah hadis dinyatakan yang bermaksud:

Hati itu ada empat jenis :

(1) Hati yang tidak berselaput (dengan syak wasangka), padanya terdapat sebuah lampu yang menerangi.Itulah hati seorang mukmin.

(2) Hati yang hitam tidak menentu tempatnya.Itulah hati orang yang kafir.

(3) Hati yang terbelenggu diatas kulitnya.Itulah hati seorang munafiq.

(4) Hati yang mendatar,padanya iman dan nifaq, maka perumpamaan iman yang meliputinya seperti sebatang sayuran yang disirami oleh air tawar, dan perumpamaan nifaq yang ada padanya juga, seperti setompok kudis yang diselaputi oleh nanah dan darah busuk.Yang mana di antara keduannya yang berkuasa, kesitulah hati yang tertarik.

Menurut pendapat Imam Habib Abdullah Haddah r.a, beliau menyatakan nyatanya hati yang terakhir tadi adalah sifat bagi hati kaum yang bercampur aduk amalannya dari umum kaum muslimin sehingga kecuaiannya melebihi kesempurnaan.

Didalam sebuah hadis yang lain,bersabda nabi s.a.w. :

"Bahawasanya iman itu mula muncul dihati sebagai sinaran putih, lalu ia membesar sehingga seluruh hati itu menjadi putih Sedangkan nifaq pula,muncul di hati seperti titik hitam, lalu merebak sehingga seluruh hati menjadi hitam."

Mudah-mudahan Allah Taala memelihara kita semua daripada bahaya nifaq, serta diakhiri hayat kita bersama dengan kaum muslimin di dalam agama Islam, amin..

Ssesungguhnya iman itu akan bertambah dengan sentiasa mengerja dan membanyakkan amalan-amalan yang soleh dengan sepenuh ikhlas kepada Allah Taala.Manakala nifaq pula akan bertambah dengan bertambahnya amalan-amalan yang jahat, seperti meninggalkan perkara-perkara yang wajib dan melakukan perkara-perkara yang ditegah oleh agama.

Sabda Rasulullah s.a.w. yang bermaksud:

"Sesiapa yang melakukan suatu dosa, maka akan tumbuh dihatinya setitik hitam.Kiranya ia bertaubat akan terkikislah titik hitam itu dari hatinya.Jika ia tidak bertaubat, maka titik hitam itu akan terus merebak, sehingga seluruh muka hatinya menjadi hitam."

Hadis diatas sesuai dengan firman Allah s.w.t didalam surah al muthafifin ayat 14 yang bermaksud :

"Bahkan telah termeterai di muka hati mereka apa yang mereka kerjakan."

Memanglah, tiada sesuatu yang bencana dan mudharatnya lebih berat keatas manusia didunia dan diakhirat daripada dosa.Sebab seseorang manusia tidak akan disentuh kecelakaan atau ditimpa kesusahan, melainkan tersebab oleh dosanya sendiri.

Firman Allah s.w.t lagi didalam surah assyura ayat 30 yang bermaksud:

"Dan tiada akan menimpa kamu oleh sesuatu kecelakaan , melainkan disebabkan oleh perbuatan tangan kamu sendiri."

Oleh itu,maka hendaklah setiap mukmin itu berhaga-jaga supaya tidak melakukan dosa, malah sentiasa menjauahkn diri daripadanya.Andainya telah terlanjur melakukan sesuatu dosa, maka hendaklah segera bertaubat kepada Allah Taala.Sesungguhnya Allah s.w.t sentiasa menerima taubat hamban-hambaNya serta mengampunkan segala dosa mereka, sedang Dia Maha Mengetahui akan apa yang kita lakukan.

Firman Allah didalam surah al hujjurat ayat 11 yg bermaksud:

"Barangsiapa yang tiada bertaubat, maka mereka itu adalah orang-orang yang zalim."

Maksudnya,mereka telah menganiya dan menzalimi diri mereka sendiri dengan mendedahkan kepada kemurkaan Allah Taala, disebabkan mereka telah tercebur kedalam maksiat, malah terus melakukan maksiat itu tanpa bertaubat.Padahal Allah Taala sudah menganjurkan mereka untuk bertaubat serta berjanji akan menerima taubat mereka.

Firman Allah s.w.t didalam mensifatkan ZatNya sebagai Maha Penerima taubat dan Maha Pengampun :

" (Tuhan) Pengampun dosa, Penerima taubat, sangat keras siksaNya, dan amat besar kurniaNya, tiada Tuhan melainkan Dia, kepadaNya kesudahan segala tujuan."

Cubalah renungkan ayat ini dan perhatikan maksud yang terkandung didalamnya dari pengertian yang mulia dan rahsia yang amat berkesan, yang boleh membangkitkan perasaan takut dan harapan serta gementar jua dan gerun.

Firman Allah yang lainnya.Di nyatakan didalam surah al mukmin ayat 13-14:

"Dan tiadalah yang mengambil peringatan, melainkan orang yang kembali ke pangkal jalan.Maka serula Tuhan dengan penuh tulus ikhlas, beragama kepadaNya."


Tamat siri kedua..wallahua'lam



No comments: