Saturday, May 12, 2007

Hadis Qudsi ( 5 )

Allah S.W.T berfirman di dalam hadis QudsiNya yang bermaksud :

"Wahai sekalian manusia, janganlah engkau menjadi orang yang mengetepikan taubat dan jangan memanjangkan angan-angan serta mengharap kebahagiaan akhirat tanpa beramal , jangan menjadi orang yang kata-katanya seperti kata-kata orang yang abid dan amalanya seperti orang yang munafik, jika diberikan sesuatu kepadanya ia tidak pernah merasa cukup dan jika ia tidak memperoleh sesuatu tidak pernah sabar."

"Ia nenyuruh berbuat baik, tapi ia sendiri tidak memperbuatnya, dia melarang berbuat jahat tapi ia sendiri tidak berhenti daripada melakukannya.Ia mengasihani orang-orang soleh tapi ia tidak mahu bersama-sama mereka, dia membenci orang-orang munafik tapi sebenarnya ia termasuk daripada mereka, ia mengatakan hal yang tidak ia lakukannya, dan melakukan hal yang tidak disuruh, ia meminta kesetiaan tetapi ia tidak setia."

Wahai sekalian manusia setiap hari yang baru, bumi sentiasa menegurmu dengan kata-katanya:

" Wahai sekalian manusia engkau berjalan dipermukaanku dan setelah itu engakau akan di simpan di dalam perutku.Engkau memakan segala yang diinginkan ketika berada di permukaanku kemudian engkau akan dimakan ulat di dalam perutku".

"Wahai manusia aku adalah rumah kesunyian, aku adalah rumah tempat pertanyaan, aku adalah tempat persendirian, aku adalah rumah kegelapan, aku adalah rumah kala dan ulat, maka diamilah aku dan janganlah engkau menghindar daripadaku."

No comments: