Sunday, May 6, 2007

Hadis Qudsi ( 4 )

Hadis Qudsi

Allah berfirman yang bermaksud :

"Wahai sekalian manusia, sesiapa yang pada waktu paginya dalam keadaan berdukacita, maka Allah tidak akan menambah baginya selaian kejauhan, di dunia memperoleh kesusahan dan di akhirat juga memperoleh kesusahan dan Allah menetapkan di dalam hatinya kedukacitaan yang tidak hilang dan tanggal selama-lamanya, dan kebingungan yang tidak pernah habis selama-lamanya, kefakiran dan tidak memperoleh kekayaan selama-lamanya, dan angan-angan yang panjang akan menyibukan dirinya selama-lamanya."

"Wahai manusia, setiap hari umurmu semakin berkurang, dan engkau tidak menyedarinya.Aku berikan rezekimu setiap hari, tapi engkau tidak berterima kasih, yang sedikit tidak mencukupi dan yang banyak pun masih terasa kurang."

"Wahai manusia, setiap hari yang bakal engkau lalui, rezekimu akan sentiasa datang daripadaKu sementara saban malam malaikat mendatangiKu dengan laporan keburukan amalanmu.Engkau makan rezeki yang Kuberikan, tapi engkau menderhakai Aku, engkau menyeru Aku, lalu Aku memperkenankan engkau, Aku turunkan kebaikan kepadamu dan engkau persembahkan keburukan kepadaku."

" Akulah pemimpin yang paling baik bagimu, dan sejahat-jahat hamba kepadaKu ialah engkau. engkau menanggalkan daripadaKu apa yang Kuberikan kepadamu dan Aku tutupi keburukan demi keburukanmu, Aku malu kepadamu tapi engkau tidak malu terhadapKu, engkau melupakanKu dan mengingat selain daripadaKu, engkau takut kepada manusia dan merasa aman terhadapKu, engkau takut akan seksaan mereka tapi engkau tidak takut akan kemarahanKu."

No comments: