Tuesday, September 4, 2007

Wasiat Imam Assyafeei r.a

Fiqh dan Tasawuf Tidak Dapat Dipisahkan

Jadilah engkau faqih sekaligus sufi.Demi Allah, dengan begitu aku hanya akan setia kepadamu.Dengan menjadi faqih sahaja hati akan menjadi keras, tidak pernah rasa takut di dalam hatinya, sedangkan menjadi sufi sahaja bererti kebodohan.Mana mungkin orang yang bodoh akan benar segala tindakannya?

Etika Berdiskusi

Jika engkau adalah orang yang memiliki kelebihan dan pengetahuan tentang pertikaian pendapat orang-orang terdahulu dan orang-orang saat ini, berdebatlah dengan orang yang engkau ajak berdebat dengan jiwa yang tenang, penuh kearifan, peramah dan hargai pendapat kawan, serta janganlah bersikap angkuh.Ambillah apa yang engkau anggap baik dan benar, dari lawan bicaramu, baik yang ramah mahupun kasar, dan tunjukkanlah kesungguhanmu kepada orang-orang yang berada di sekitarmu yang menunjukkan bahawa diri mereka paling benar dan suka menyombongkan diri.

Pura-pura sebagai Ahli Ibadah

Tinggalkanlah orang-orang yang jika mendatangimu berpura-pura sebagai ahli ibadah, sedangkan apabila berada di tempat sepi mereka bagaikan serigala-serigala buas.

Ahli Fiqih, Pemimpin dan Orang kaya

Ahli fiqih adalah orang yang selaras dalam ucapan dan perbuatannya, bukan hanya pandai bicara.

Pemimpin yang baik adalah orang yang boleh memimpin dengan akhlaknya.Ia bukan termasuk pemimpin orang yang memimpin dengan bantuan kaum atau golongannya.

Orang kaya adalah orang yang hidup dengan apa yang ada pada dirinya, bukanlah orang yang berlimpah dengan harta atau kedudukan.

No comments: