Friday, September 7, 2007

Hakikat Penyakit Hati

Allah menerangkan tentang golongan munafik di dalam Al Quran pada ayat-ayat berikut :

" Dalam hati mereka didapati penyakit-penyakit (syak wasangka), lalu Allah menambahkan penyakit tersebut ke atas mereka."

( Al Baqarah: 10 )

Firman Allah lagi yang bermaksud :

" Supaya Dia menjadikan halangan syaitan itu sebagai cabaran ( ujian ) bagi orang-orang yang di dalam hatinya terdapat penyakit."

( Al Hajj :53 )

Firman Allah dalam menasihati kaum Wanita yang bermaksud :

" Hai perempuan-perempuan Nabi, kamu bukan seperti seorang di antara perempuan-perempuan ( lain ), jika kamu bertaqwa, maka janganlah kamu terlalu lemah lembut ( dalam mengucapkan ) perkataan, nanti orang-orang yang ada di dalam hatinya terdapat penyakit ragu-ragu akan teringin ( terangsang syahwatnya ) kepadamu. "

(Al Ahzab :32 )

Di dalam ayat tersebut Allah melarang kepada kaum wanita agar tidak melembutkan suara sehingga menimbulkan rangsangan syahwat bagi kaum lelaki.Dalam pada itu lelaki yang mudah terangsang nafsunya terhadap wanita sekalipun hanya melalui suaranya telahpun digolongkan sebagai orang yang menderita penyakit hati.

Allah S.W.T telah sebagaimana berikut :

" Demi, jika orang-orang munafik dan orang-orang yang dalam hati mereka terdapat penyakit dan orang-orang yang menyiarkan khabar bohong dalam kata, (mereka semua berhenti dari memfitnah kaum ), nescaya kami kuasakan kepadamu untuk mengusir mereka..."

( Al Ahzab : 60 )

Terdapat satu lagi ayat yang Allah menerangkan tentang orang yang di jangkit penyakit hati ini.

"Kami tidak adakan penjaga neraka itu melainkan dengan mengutus malaikat-malaikat, dan kami tidak jadikan bilangan mereka ( yang sembilan belas jumlahnya ) melainkan untuk ujian terhadap orang-orang kafir, dan supaya ahli kitab bertambah yakin dan orang-orang yang beriman bertambah keimanannya, sehingga mereka tidak ragu-ragu lagi, dan agar orang-orang yang di dalam hatinya ada penyakit dan orang-orang kafir berkata." Apakah maksud Allah membuat contoh bilangan malaikat yang sembilan belas ) ini ?

Dengan ayat ini Allah mengkhabarkan tentang hikmah hikmah di sebalik Dia menjadikan malaikat penjaga neraka 19 jumlahnya.Di dalamnya terdapat 5 hikmah, iaitu :

1. Ujian fitnah ke atas orang kafir, kerana dengan demikian mereka tiada percaya sama sekali dan bahkan bertambah keingkaran dan kesesatannya.

2. Bertambah kuat keyakinan ahli kitab, kerana berita tersebut juga sepertimana telah disampaikan oleh nabi-nabi mereka di dalam kitabnya masing-masing.

3. Keimanan kaum mukminin bertambah kuat.

4. Hikmah tersebut adalah lebih merupakan ujian ke atas orang kafir, menjadi lebih yakinnya ahli kitab, bertambah imannya orang yang beriman dan hilangnya keraguan dalam hati kaum mukminin dan ahli kitab.

5. Adalah satu kebingungan pada orang kafir dan juga orang yang di hatinya terdapat penyakit terhadap maksud Allah menciptakan 19 malaikat yang menjaga neraka di atas. Kemudian mereka hanya boleh berkata dan berangan-angan dengan ucapan "Apa yang Allah kehendaki dengan tamsil ( perempuan-perempuan ) ini semua?"

Sehubungan dengan hati yang sedang menderita sakit, Allah S.W.T telah menunjukkan cara-cara untuk mengubatinya sehingga menjadi sihat dan hidup yang mempunyai cahaya yang bersinar.

Allah S.W.T berfirman yang bermaksud :

" Wahai sekalian manusia, "Sesungguhnya telah datang kepadamu satu pengajaran ( nasihat) dari TuhanMu dan menyembuhkan apa-apa (penyakit) dalam dada (hati), ianya juga merupakan petunjuk dan rahmat bagi orang-orang yang beriman."

(Yunus : 57 )

Nasihat yang datang iaitu Al Quran.Ia adalah satu-satunya ubat bagi penyakit-penyakit hati yang mungkin berupa kejahilan dan kesesatan.Ini kerana kejahilan itu adalah penyakit dan ubatnya adalah pengetahuan (tauhid) dan hidayah.Kesesatan adalah penyakit dan penyembuhnya adalah petunjuk ( Al Rusydi ). Dan Al Quran di dalamnya penuh dengan ilmu dan petunjuk (hidayah).

No comments: