Tuesday, July 31, 2007

Ku Redha Dengan Ujian Ini

Subhanallah...itu sahaja kalimah dan lafaz yang mampu ku ungkapkan selaku insan yang hina di sisiNya dan serendah-rendah martabat dari kalangan mahkluknya...Subhanallah...pada hari ini yang banyak memberiku kesedaran dan pengajaran...pada hari ini jua aku diuji dengan pelbagai ragam dan karenah...hati dan imanku teruji...lantas kewarasan dan kematanganku di dalam menangani sesuatu permasalahan tercabar dan tergugat...

Hari ini jua aku kembali kepada sifat lamaku yang dahulunya telah berjaya kukekang..namun entah mengapa pada hari ini ia kembali terpancar...sifat mudah marah itu kembali menyerang iman dan kewarasanku...

Di mulai pada awal pagi sewaktu memulakan aktiviti harian bagi memenuhi permintaan kiriman dari saudara-saudara di tanah air sebelum pulang ke pangkuan mereka...daku tidak tersenyum sepertimana biasa...tawar...letih dan ngantuk jelas terpancar dari riak wajahku...akibat tidur yang tidak sekata dek gara-gara tugasan yang masih lagi belum selesai membawa kepada hampirnya waktu subuh..mujur ada insan yang sudi mengejutkanku bagi menggelakkan gagal di dalam menunaikan solat yang kerap kali ditinggalkan bagi segelintir orang..

Kesan daripada kurangnya bagi mata untuk berehat sepertimana biasa, telah menyebabkan emosi dan fikiranku terganggu..dalam seminggu berbaki di tanah Mesir ini, emosi dan fikiranku amat-amat terganggu..sakit kepala jikaku memikirkannya...kasihan bagi mereka-mereka yang berada di sekelilingku..sehingga perasaan khuatir terbit dari hati kecilku, bimbang dan cemas jika mereka sudah mula jemu dan bosan terhadap karenahku...Ya Allah berilah akanku petunjuk dan panduan bagi aku menempuhi ujian dan cubaan ini...

Seminggu ...

Rasa berat dan sukar untuk kucoretkan di sini..hatiku berkecamuk dan suram..lesu dan layu biarpun senyum dan tawaku cuba di zahirkan namun akhirnya aku sedar akan ketidak upayaan aku untuk terus memberikan senyuman luaran lagi...seolah-olah nada kepenatan sudah tergambar dari dalam dadaku..sehingga bilakah senyuman luaran itu harus aku kekalkan sedangkan hakikatnya aku jelas tidak berkemampuan dan tidak berkeupayaan untuk berhadapan dan berdepan dengannya...mudah-mudahan tiada siapa yang tahu akan permasalahan yang ku hadapi ini sehinggalah suatu detik yang telah di tentukan...

Menempuh hari-hari berbaki di bumi Mesir ini cukup memberi makna yang besar buatku...menghitung hari-hari terakhirku disini..sukar untukku perjelaskan akan hasrat hati...meninggalkan insan yang tersayang disini amat berat untuk aku lakukan...tidak dapat kupasti sama ada akan kembali ke sini atau tidak...mudah-mudahan Allah S.W.T memberi kekuatan dan keupayaan untuk aku memilih...hanya kepadanYa daku berserah diri...

Hari ini yang banyak memberi pengajaranku...tidak mampu untuk ku coretkan disini..moga jalan penyelesaian dapat di pertemukan dengan izin Allah Rabbul Jalil...amin....

Ya Allah ampunkanlah diri ini...aku bersalah dan berdosa..Kau rahmatilah sahabat-sahabat dan saudara-saudaraku Ya Allah...AMINNN....

No comments: