Wednesday, June 27, 2007

Termenung Sendiri

Hari ini 27.07...seolah-olah merasakan kehilangan sesuatu dan seolah-olah rasa jemu menimpa diri..duduk di rumah rasa jemu...kesemuanya ada..apa yang sedang berlaku tidak pula diketahui...letih bermain futsal semalam tidak lagi hilang..lebam di pipi dan kaki masih lagi terasa..terkadang berdenyut-denyut bukan kepalang..tapi tetap cool jer...senyuman tetap terukir..penutup kesedihan dan kekecewaan...

Entah mengapa hati ini merasakan tak kena..dengan permata hati jua daku berasa sesuatu..tapi mungkin dia tidak menyedarinya..aku sendiri tidak berhajat ingin memberitahunya...biarlah dia aman dan tenang menghadapi imtihannya yang berbaki...biar dia senyum-senyum dan ceria selalu..

Di benak hati ini pelbagai permasalahan yang berlaku..terguris, berkecil hati , rasa disisih , semuanya timbul...tapi banyak yang kupendam...namun aku tetap tersenyum riang..tidak kuzahirkan dan kuluahkan...aku sudah mula menyendiri seorang diri...sudah jarang untuk berbual dengan manusia..lebih gemar bersendirian..tidak tahu mengapa...tapi memang begitulah sifatku dahulu...suka menyendiri..memendam hati..dan akhirnya membawa diri...

Sifat itu berubah sedikit demi sedikit tapi tampak kembali seperti dahulu...apa yang dapat dipastikan hanyalah tunggu dan lihat..semua itu sudah ada di dalam ketetapan Allah S.W.T...

Ehmm..

Tidak tahu mengapa..hati ini bagaikan kosong..tiada sesiapa disisi..mungkinkah aku terlalu manja...adakah teori ana bongsu itu manja..seperti kata-kata yang dilafazkan semalam oleh sahabatku Cik Syazana @ cik nana...gara-gara berkecil hati denganku diatas pertanyaan beliau mengenai kejadian pembunuhan yang berlaku baru-baru ini yang pada fikiran beliau aku tidak menjawab dengan baik sepertimana yang beliau inginkan, lalu kata-kata kekesalan terpancar dari mulut beliau "anak bongsu memang manja..sebabtulah mudah terasa dan berkecil hati"..aku tidak dapat menerima tanggapan seperti itu..padaku baik bongsu..uda...along semua sama..tiada apa yang lebih...entahlaaa...pendapat manusia tidak dapat kita kekang..yang ada hanya redha dan sabar..terima dan cuba mengubahnya...

Selapas kejadian di antara cik nana denganku...aku banyak berfikir panjang..termenung..seolah-seolah ada yang tak kena...pada hari ini pula terasa bersendirian..tidak seperti biasa...ingin berbual dan bersembang dengan seseorang terasa hambar...entahlaa...kurasa pada saat itu tidak boleh untuk aku bersendirian..rasa ingin berteman dan perlunya si dia menemani diri ini..namun apakan daya beliau jua turut mempunyai tanggungjawab yang perlu beliau utamakan terlebih dahulu...tidak mengapalah...

Mungkin aku perlu mengambil angin baru...senario baru...berada di rumah Johor menjadi destinasiku..tersenyum dan ceria tatkala bersama-sama dan bertemu dengan sahabat-sahabat di sini..sedikit pengubat luka dan kekecewaan...namun ia tetap tidak merubah sesuatupun..

Ku berdoa kepada Allah agar aku tetap kuat dan tidak mudah merasa jemu dan putus asa..adakah selayaknya untuk aku bersendirian seperti dahulu???...berundur seketika...membawa hati dan jiwa yang layu dan pilu...

Salam perkhabaran dan kemaafan buat semua...

Rindu Semakin Jauh...

No comments: