Sunday, July 20, 2008

Adab Makan Dan Minum

Makanlah kita dengan berniat untuk bertaqwa dengan mentaati Allah SWT dan beribadah kepadaNya, di samping merupakan makanan yang halal.

Allah S.W.T berfirman yang bermaksud :

" Hai rasul-rasul, makanlah dari makanan yang baik-baik dan kerjakanlah amal yang soleh."

( Surah Al Mukminun : 51 )

Apabila kita makan kerana Allah S.W.T, maka patutlah kita terlebih dahulu mencuci tangan.

Nabi SAW bersabda :

"Wudhu' ( mencuci tangan ) sebelum makan menolak kemiskinan dan sesudahnya menolak kegilaan." Patutlah engkau makan di atas saprah, kerana hal itu lebih mendekati sunat.Nabi SAW, bila dihidangkan makanan, meletakkannya di atas tanah, kerana lebih menunjukkan kerendahan diri.

Nabi SAW bersabda :

"Aku tidak makan sambil bersandar.Sesungguhnya aku adalah seorang hamba.Aku makan sebagaimana hamba yang makan dan minum sebagaimana hamba yang minum."

Tidaklah dikatakan bahawa makan di atas meja itu terlarang.Tidaklah setiap yang baru itu dilarang.Patutlah ia duduk dengan baik di atas saprah pada awal duduknya dan seterusnya begitu.Demikianlah yang dilakukan Nabi SAW.Barangkali ia berlutut untuk makan dan duduk di atas telapaka kakinya akan meletakkan kaki kanan di atas kaki yang kiri.

Hukumnya makruh makan dan minum sambil tidur dan bersandar, kecuali bila uzur atau ada yang memberatkannya.Hendakhlah kita berniat makan dan minum sedikit, kerana tidak benar niat makannya untuk ibadah, kecuali dengan itu.

Nabi SAW bersabda :

"Tidaklah anak Adam memenuhi sebuah wadahnya yang lebih buruk daripada perutnya.Cukuplah bagi anak Adam beberapa suap makanan yang menegakkan sulbinya.Jika tidak dapat dilakukannya, maka sepertiga bagi makanan, sepertiga minuman dan sepertiga bagi nafas."

Dengan demikian, ia seharusnya tidak makan kecuali sesudah merasa lapar, kerana makan terlalu kenyang membuat hati menjadi keras.Hendaklah ia berhenti sebelum kenyang dan tidak menunggu makanan dan kuah yang enak, kerana termasuk kemuliaan roti adalah tidak menunggu kuah.

Ia juga sepatutnya berusaha mengajak orang ketika makan,walaupun dari keluarga dan anak.Sebaik-sebaik makanan adalah jika ramai orang memakannya."Adalah Nabi SAW tidak makan sendirian..

3 comments:

-Anuar Hanem- said...

Salam, mnt mawaddah jgk rpny.. Samalah.. Jemput ziarah blog ana.. http://nawfaltimur.blogspot.com

Anonymous said...

Slm..ada inzar di blog..slmt hr ry yea..

Anonymous said...

peminat mawaddah rupenyer..:)..salam ziarah ...